Arduino

From Hackerspaces in Finland
Jump to: navigation, search
Tämä kuva on vähän tylsä, pitäisi löytää mielenkiintoisempi, jossain sovelluksessa osana.

Yksi kuuluisimmista Open Source Hardware -projekteista tällä hetkellä on Massimo Banzin ja David Cuartiellesin Italiassa aloittama Arduino-projekti. Vaikka erilaisilla mikroprosessoreilla ja -kontrollereilla (Intel 8051, Microchip PIC, Parallaxin Basic Stamp, jne.) on tehty kaikenlaisia projekteja iät ja ajat, niin vasta Atmelin AVR-mikrokontrolleriperheeseen perustuva Arduino-kortti on lyönyt/lyömässä itsensä läpi muidenkin kuin perinteisten rautahakkerien (elektroniikkaharrastajien) parissa. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että sekä ohjelmointi että erilaisten lisälaitteiden yhdistäminen siihen on tehty mahdollisimman vaivattomaksi.

Arduinoon liitettävät "lisälaitteet" voivat olla melkein mitä tahansa: yksittäisiä ledejä, isoja ledimatriiseja, summereita, pieniä sähkömoottoreita, erilaisia antureita, jotka voivat olla herkkiä valolle, äänelle, lämmölle, kosketukselle tai vaikka laitteen asennolle tai kiihtyvyydelle. Tai "lisälaitteena" voi olla esimerkiksi toinen Arduino tai tavallinen koti-PC, jonka kautta välitetään antureiden keräämää tietoa Internettiin.

Raa'an assemblerin tai C:n sijasta sitä voi ohjelmoida "Processing"-nimisellä kielellä ja ohjelmointiympäristöllä. Processing-järjestelmän mukana tulevilla kirjastoilla voi suoraan hoitaa monenlaiset liitännät ulkomaailmaan (esimerkiksi ledimatriisien tai askelmoottorien ohjaus, jne.) Erilaisilla "kilvillä" (shields), siis lisämoduleilla, saadaan helposti mukaan monimutkaisempia toimintoja, kuten vaikkapa Ethernet tai langattomat Zigbee-yhteydet XBee-shieldillä.

Maistiaisia erilaisista Arduino-projekteista:

Muita linkkejä: