Budjetti ja tulot

From Hackerspaces in Finland
Jump to: navigation, search

Menot

  • Tilan vuokra (sis. lämmitys+vesi)
  • Sähkö
  • Internet

Tulot

Tilan ylläpito perustuu jäsenmaksuihin, eli niiden olisi hyvä selkeästi ylittää vuokra+sähkö

Tilan vuokraus ja materiaalin myynti ulkopuolisille

Tämä tarkoittaa ohjattua tilan käyttöä muille kuin jäsenille. Rahaa voidaan pyytää yhteisen omaisuuden myymisestä sekä tilan käytöstä. Käyttäjä siis lähtökohtaisesti tekee itse, mutta ohjaava jäsen voi tietenkin auttaa. Yhdistyksen maksamista materiaaleista voisi pyytää 1.5 kertaista hintaa, kun taas lahjoituksena saadusta jotain sopivan pientä hintaa lopputuloksen perusteella. Yksityishenkilöltä voidaan pyytää tilankäytöstä päivämaksu etukäteen, kunhan materiaalimaksuista tuleva tuotto+päivämäksu on enintään 10€.

Esim:

  • Kunnostaa käytetyn tietokoneen yhteisistä komponenteista, esim. 40€ ilman näyttöä
  • Rakentaa RepRapin, hinta vaikka tulostettujen muoviosien painon mukaan

Käyttäjää valvoja jäsen loppujen lopuksi määrittelee pyydettävän maksun, mistä voi sopia tietenkin etukäteen.

Virvokkeiden ja ruoan myynti

Yhdistyksen varoista hankitusta (katso alempi kappale) tai lahjoituksena saaduista raaka-aineista tehdyistä ruoista, virvokkeista ym. pyydetään pientä maksua, joka on hieman enemmän kuin hankintakulut. Jos Yhdistys ilmoittautuu alv. rekisteriin, voi ostettujen tuotteiden alvin vähentää uudelleen myytävien tuotteiden alvista. Tarvitseeko jäsenien ostamista tuotteista maksaa alvia?

Ehdotan että yhteisillä (yhdistyksen) rahoilla ei hankita ruokaa tai juomia myytäviksi, ellei tapauskohtaisesti näin kokouksessa sovita, vaan halukkaat ostavat kahvikassaan haluamiaan tuotteita. Näin ei tule ristiriitoja siitä, että jotkut eivät halua rahoillaan tukea tietynlaista kaupallista toimintaa, tai ei muuten kiinnosta kahvikassan ylläpito. Luomukaupoista, -tukuista ja -osuuskunnista voi saada suht helposti halvemmalla hieman isompia määriä kuin tavallisista kaupoista. Limujen suhteen voi olla yhteydessä suoraan toimittajaan. Club-matea (saksalaisten hakkerien suosiossa, myös cola) ja Bionadea kannattaa kysellä luomukaupoista.