Esittely

From Hackerspaces in Finland
Jump to: navigation, search

Huom! Tämä esittely on tehty Helsingin Hacklabia ajatellen.

Reprap Darwin 1.0 Kaapelitehtaan AltPartyilla 2008

Yleistä

Helsinki Hacklab on ryhmä optimistisia ihmisiä, jotka aikovat muuttaa maailmaa teknologian avulla. Jos ei muuten, niin tekemällä edes jotain kaunista ja/tai mielenkiintoista. Jotta tämä onnistuisi, tarvitsemme yhteisen fyysisen tilan, työpajan, jossa kokoonnumme jakamaan ideoita, tietotaitoa, työkaluja sekä innostuneen tekemisen hengen.

Inspiraationamme ovat kymmenet samankaltaiset tilat maailmalla, joita kutsutaan joko hakkeritiloiksi tai FabLabeiksi.

Kun meillä on tarpeeksi jäseniä kasassa, aiomme vuokrata sopivan tilan Helsingistä, hyvien kulkuyhteyksien varrelta. Sitä ennen kokoonnumme avoimissa tilaisuuksissa eri puolilla Helsinkiä. Ensimmäinen kokous järjestettiin tiistaina, 8. joulukuuta, klo 19.

Huom! Helsinki Hacklabilla on nyt oma Facebook-ryhmänsä.

Katso myös aikaisempi versio esittelystä, jossa on henkilökohtaisia ajatuksia yhteisöllisen työpajan yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Resurssit

Hacklabin tärkeimmät resurssit tulevat olemaan (katso myös listaa halutuista työkaluista):

Netti ja muutama tietokone

(Access to the Internet and a couple of computers)

Hankitaan. Ensisijaisesti nämä on tarkoitettu Hacklabin projekteihin liittyvän tiedon hankintaan (esimerkiksi datasheettien ja muiden rakennusohjeiden haku verkosta), koodaamiseen, kehitysohjelmien ajamiseen, muuhun luovaan toimintaan (esim. grafiikan tai musiikin teko) tai pajan toiminnasta tiedottamiseen.

Perustyökalut, ruuvimeisselistä kolviin

(Basic tools, anything from a screwdriver to a soldering iron)

Tarkoitus on hankkia tietty perussetti työkaluja yhteiseen käyttöön, joita jokainen jäsen voi huoletta käyttää, kunhan muistaa pitää ne myös itse kunnossa.

Kierrätetty elektroniikka & muu materiaali

(Recycled electronics & other materials.)

Teknologian huiman muutosvauhdin vuoksi hylätään vuosittain uskomattomia määriä pikkuviallisia tai jopa täysin toimivia laitteita. Jos niitä ei löydä omasta komerostaan, niin ainakin taloyhtiön roskiskatoksesta tai lähimmältä kirpputorilta/kierrätyskeskuksesta löytyy kaikenlaista e-rojua, jolle kenellekään ei ole enää tarvetta. Laitteista voi modata joko kokonaisina jotain uutta tai purkaa ne osakomponenteikseen, käytettäviksi myöhemmin muissa laitteissa, ja rahaakin säästyy.

Katso myös:

3D-Printterit

(3D-Printers like RepRap)

Tämä on aivan ehdoton. Vähänkään monimutkaisemmat/harvinaisemmat mekaaniset osat syntyvät melkein itsestään 3D-tulostimella!

(Tuota noin... Yritettäisiinkö välttää liikaa hypettämistä näillä sivuilla, jooko? Siis toistaiseksi 3D-printterit, varsinkin "low-end" mallit kuten RepRap, ovat aika rajoitettuja sen suhteen minkä muotoisia ja kokoisia esineitä niillä pystyy tekemään, ja mistä materiaalista. TOISAALTA, jos pystymme olemaan mukana tämän teknologian kehittämisessä, niin se jo itsessään on huima juttu! Vrt. Altair 8800, Mark-8, jne. -- Karttu)

Taidot

(Know-How)

Tietotaitomme on tärkeä resurssi, ja se myös kehittyy (toivottavasti!) koko ajan, vaikka emme aluksi olisikaan mitään guruja. Joka tapauksessa, yhdessä tiedämme enemmän kuin yksin, emmekä pelkää sukeltaa monimutkaisenkaan asian kimppuun. Yksi toimintamuotomme voi olla myös vierailevien gurujen luennot eri aiheista.

Muut työkalut

(Everything else)

Myös metallin ja puun työstö sekä hitsaus kuuluvat tietysti haaveisiimme, saa nähdä minkälaisen tilan saamme.

Politiikka/Ideologia

Helsinki Hacklab tulee olemaan poliittisesti ja aatteellisesti sitoutumaton yhdistys. Tässä vielä tarkempi selonteko asiasta.

Linkkejä