Politiikka

From Hackerspaces in Finland
Jump to: navigation, search

Ideologinen kantamme, rautalangasta väännettynä

(Our political stance for dummies)

Helsinki Hacklab ry ei yhdistyksenä aja mitään tiettyä poliittista aatetta. Vaikka olemme osa maailmanlaajuista "Maker/DIY"-liikettä, pyrkien luomaan vaihtoehtoja massakonsumerismille ja kertakäyttökulttuurille, ei toimintaamme osallistuminen edellytä mitään tiettyä poliittista vakaumusta. Esimerkiksi se että suosimme kierrätyskomponenttien ja muun -materiaalin käyttöä, ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi äänestää mitään tietyn väristä puoluetta.

Ehkä tärkein syy, miksi emme ota kantaa erinäisiin, monen jäsenen mielestä ehkä kannattamisen arvoisiinkin asioihin, on se, että erilaisia julkilausumia jakavia järjestöjä löytyy tästä maasta jo pilvin pimein. Jos olet huolissasi kansalaisvapauksien kaventumisesta verkossa, voit liittyä (meidän lisäksemme) myös EFFIin. Jos nykyiset tekijänoikeuslait sietäisi mielestäsi romuttaa, äänestä Piraattipuoluetta. Jos olet parlamentaarinen vasemmistolainen, tiedät varmaan ketä äänestää, ja jos taas globaalikapitalismi on mielestäsi pop, niin liity Kokoomusnuoriin. Jos olet ns. antikapitalisti, niin puhu politiikkaa siellä missä skene kokoontuu, mutta jätä agitoiminen väliin kun tulet pajalle tekemään jotain. Jos olet vegaani, suosittelemme liittymistä Vegaaniliittoon tai Animaliaan, jos taas ahnas lihansyöjä, niin Makkaraklubista voisi löytyä enemmän samanhenkisiä ihmisiä. Jos olet ankara ateisti, niin anna rahasi Protu-leirien tuelle, mutta älä häiritse mahdollisia rasta- tai uskisjäseniämme saarnaamisella, ja sama toisinpäin.

Mikään näistä aatteellisista lähtökohdista ei estä sinua liittymästä Helsinki Häckläbiin, kunhan muistat että paikka on ensisijaisesti tarkoitettu tekemiseen, ei ideologiseen kinasteluun.

Emme kuitenkaan halua jäseniksemme rasisteja, sovinisteja joiden elin kasvaa otsassa taikka mitään muitakaan nistejä tai holisteja. Erityisesti emme halua ihmisiä, jotka eivät osaa selvittää ongelmia puhumalla. Tämä ihan vaan kaikkien viihtyvyyden vuoksi.